Thursday, July 17, 2008

Kemahiran bercerita

1. Prinsip-prinsip Panduan Penguasaan Kemahiran Bercerita
  • memilih cerita yang sesuai
  • menghafal isi-isi penting
  • sediakan alat bantu mengajar
  • kesediaan pelajar
  • murid boleh melihat dengan jelas wajah dan ekspresi guru
  • mulakan cerita dengan suara yang menarik dan penuh emosi
  • pandangan terus ke muka murid secara bergilir-gilir
  • pastikan suara jelas dan lantang
  • kad-kad perkataan dan gambar harus digunakan untuk membantu murid memahami isi cerita dengan lebih jelas
  • mengemukakan soalan semasa sesi bercerita kepada murid
  • ayat dan perkataan mudah difahami murid
  • disampaikan dengan gerak-geri secara semulajadi
  • aktiviti susulan

2. Perancangan dan Pengurusan Sesi Bercerita

  • Guru bermula dengan memilih sebuah cerita yang sesuai
  • Tema cerita harus mengandungi nilai moral yang murni
  • Cerita hendaklah menarik dan perkataan yang digunakan hendaklah sesuai dengan pengalaman murid
  • Panjang atau pendek cerita hendaklah bergantung kepada masa yang diperuntukkan
  • Guru hendaklah menghafaz dan bercerita secara sendiri sekurang-kurangnya sekali
  • Menyediakan alat bantu mengajar seperti kad perkataan, kad gambar atau topeng-topeng
  • Soalan hendaklah disediakan untuk menguji kefahaman murid
  • Menyusun tempat duduk murid supaya memastikan semua murid dapat mendengar dan melihat ekspresi guru
  • Tempat bercerita hendaklah dihiaskan dengan alat-alatan seperti gambar-gambar yang sesuai dengan isi cerita

3. Sesi Bercerita

  • Dimulakan dengan suatu set induksi yang menarik
  • Menggunakan suara, gaya dan alat bantu mengajar yang menarik perhatian dan membantu murid-murid memahami cerita
  • Pastikan setiap murid telah mengambil perhatian secara sepenuhnya
  • Gunakan soalan bimbing murid mengikuti perkembangan cerita

4. Penutup

  • Menbantu murid-murid mengukuhkan nilai-nilai murni yang diterapkan dalam isi cerita itu

5. Aktiviti penutup

  • Menyoal murid tentang isi cerita yang disampaikan.
  • Menyuruh murid-murid mengulung isi cerita dengan menggunakan perkataan sendiri.
  • Berbincang dengan murid tentang tema dan nilai murni yang terkandung dalam isi cerita.
  • Membimbing murid-murid berlakon berdasarkan isi cerita yang disampaikan.
  • Menyuruh murid-murid menulis karangan berdasarkan isi cerita yang telan didengar

No comments: